Frankrijk en Spanje

30 september 2022 - Cabrerizos, Spanje

Zaterdag 24 September

Vandaag gaan we dan eindelijk op weg en begint onze reis naar Spanje en Portugal.

Om half 10 rijden we weg en dan is het nog aardig weer maar voorbij Utrecht begint het al te regenen. We gaan via Antwerpen , Brussel en zo door de Ardennen naar Monthermen. Daar is er nog net een plekje vrij op de mooie camperplaats aan de Meuse waar ook nog enkele bootjes liggen.Je kan hier mooi fietsen maar voor de tweede keer hebben we hier regen dus gaan we de volgende dag maar weer verder , eerst even wielrennen kijken maar snel horen we dat van der Poel afgestapt is en als we het verhaal  horen waarom  weet je niet wat je hoort. Al snel was de winnaar bekend dus de camper starten en op naar de Loire waar we al eerder hebben gestaan. Het weer valt mee al is het wel fris en  daar aangekomen halen we toch even de fietsen er af om een klein ritje langs de Loire te maken , daarna konden we  nog even buiten koffie drinken tot het te fris werd.

Maandag rijden we verder heel veel binnendoor maar dat is prachtig, we rijden door de Champagne streek met zijn golvende druiven velden er staan nog  veel  kleine zonnebloemen in bloei maar ook koolzaad. Regelmatig rijden we door kleine  Franse dorpjes met vaak op een heuvel een mooie kerk veel versierde huizen met geraniums en andere  planten,  wat een mooie route. We komen bij een prachtige camperplaats in het dorp Lisant . We staan in een park  waar heel veel schapen grazen en waar alles is wat we nodig hebben. Even later komt er nog een hele mooie oude  camper en deze kwam uit Engeland uit York. We konden eerst geen stroom krijgen maar deze Engelsman loste dat even op met een sleuteltje het meterkastje  te openen hendeltje om en we hadden stroom geweldig. s’Morgens even naar de Bakker om een stokbroodje  en weer op weg naar Urrugne vlak aan de grens met Spanje. Daar aangekomen lijkt het weer eerst nog mee te vallen maar al snel  krijgen de ene bui na de ander ook hier compleet herfst.

Spanje

Woensdag gaan we door naar Spanje en eenmaal op weg klaart het weer op en ook de temperatuur word aangenaam. We rijden de snelweg richting Burgos met een mooi golvend groen landschap met in de verte de bergen , later word het vlakker met dorre velden waar het graan geoogst is. Bij Miranda de Ebro word het Tolweg en  verlaten we de snelweg  en gaan we verder binnen door  en stijgen langzaam naar 980 meter  rijden door een kloof in een rotsachtig landschap heel mooi. Daarna dalen we weer licht af naar Burgos waar het nog lekker druk op de camping is. We vinden een heerlijk plekje en halen later de fiets nog even van de camper om naar Burgos te fietsen om daar nogmaals  de prachtige Kathedraal de bekijken. We hebben hem 6 jaar geleden ook van binnen al gezien en het is een van de mooiste kerken die we gezien hebben. Terug nog even lekker buiten gezeten wat een heerlijke dag.

De volgende dag gaan we naar Salamanca en eerst lijkt het weer wel mee te vallen. Onderweg weer eindeloze geoogste graanvelden wat er best wel mooi uitziet. Maar na een uurtje begint het toch te regenen en het word ook koud. In Salamanca komen we op een mooie camping met prachtig Sanitair. Er zijn veel Nederlanders die ook nog even de regen in Nederland willen ontvluchten maar vandaag is het hier al niet beter, tegen de avond nog een fikse onweersbui en als we smorgens wakker worden is het 4 gr. Maar de zon schijnt en al snel warmt het op. Rond 11 uur stappen we op de fiets en rijden langs de rivier naar Salamanca. We gaan eerst naar het Plaza Mayor  een prachtig plein omzoomd door hoge gebouwen met diverse toegangspoorten en vol met terrasjes. Het is nu nog betrekkelijk rustig maar ls we later onze fietsen weer ophalen zijn de meeste terrasjes wel vol.

We gaan door de drukke straten naar de Kathedraal en alleen de buiten kant is al prachtig. We kopen een toegangs kaartje , van binnen zijn er  mooie gewelfde plafonds prachtige altaarstukken en zijkapellen. Jammer dat er overal  traliehekken voor staan wij vonden die van Burgos toch indrukwekkender. Na een paar uurtjes zijn we de drukte zat stappen weer op de fiets en binnen een half uurtje zitten we heerlijk in de zon en genieten van de rust en het mooie weer

Morgen gaan we naar Portugal

1. Cees en Alice:
    1 oktober 2022
    Super wat een mooi verhaal, een beetje slecht begin met regen maar jullie gaan de goede kant op. Na een paar dagen zijn jullie al een een heel eind van Wieringen, veel plezier verder.
  2. Rimmert en Simone:
    2 oktober 2022
    Jullie hebben al weer veel gezien onderweg.
    Hopen dat het weer beter word en veel plezier. Doe voorzichtig.