Van het binnenland naar de kust

17 oktober 2022 - São Brás de Alportel, Portugal

Week 3  Naar de kust

We blijven heerlijk 3 dagen op deze kleine camping  we kunnen de was doen bij de Intermache  om de hoek en dat is ook wel lekker. We genieten van de rust  kunnen boodschappen doen op de fiets en voor Jos is het al heerlijk dat hij weer even fietsen kan ook al is het hier en daar behoorlijk stijl, Ik waag me er niet aan ruim de camper lekker op verschoon het bed en geniet van de rust.

Na 3 dagen gaan we weer verder een mooie route langs de kust. We stoppen nog even bij het uitzichtpunt op Alcacer waar de witte huisje meestal weerspiegelen in de Sado rivier maar er staat weinig water dus dat valt niet mee. We rijden verder door een soort duinlandschap en voorbij Sines gaan we even van de weg af om aan het stand koffie te drinken. Het is er heerlijk rustig met een mooi uitzicht maar we gaan toch door naar S.Teotonia daar moet een mooie camperplaats zijn maar het valt een beetje tegen. We staan op grof gravel en het uitzicht ook niet geweldig.  Maar we hebben hiervandaan een afspraak met een oud collega van BT Lelies Erwin Hoogendijk die hier al 12 jaar woont. De volgende dag ontmoeten we elkaar bij een heel leuk koffietentje waar we heerlijk in de tuin even kunnen bijpraten en dat was echt heel gezellig. Na een uurtje gaan we weer verder richting Sagres , eerst gaan we naar Cabo de sao Vincente het zuidelijkste puntje van Portugal. Van hier een mooi uitzicht op de hoge rotsen waar de golven tegen aan slaan. Het waait amper dus is het niet echt een spektakel. We rijden naar de camping waar we een mooi plekje onder de bomen vinden waar kinderen heerlijk spelen en op kleine fietsjes tussen de bomen door crossen en heerlijk . Tegen de avond komen er allemaal (vaak oude ) camperbusjes terug van het surfstrand met boarden op de camper gebonden vaak nog met hele kleine kinderen mee  en dat zoekt elkaar allemaal op heel gezellig allemaal.   De volgende dag pakken wij de fiets en rijden naar de andere kaap waar je een groot fort kunt bezoeken maar ook zonder dat kun je genieten van het  prachtige uitzicht over de Atlantische Oceaan met rotskusten zandstranden en hoge golven. Het is hier een Paradijs voor surfers dus ook daar zie je overal oude  busjes staan met jongeren,  surfshops en bars. s’Middags gaan we nog een keertje naar de kust en genieten van al dat moois, morgen gaan we weer verder.

Donderdag vertrekken we uit Sagres en gaan langs de kust, bij Bordeira gaan we er even af door de duinen naar de  stranden en hebben daar  een prachtig uitzicht over de zee met zijn witte golven. Daarna gaan we het binnenland in door Serra de Monchique. Weer een prachtige route over een vrij goede weg alleen het laatste stuk  is veel klimmen en dalen en soms smalle stukken maar als we een bus tegen komen lukt het toch ook weer om elkaar te passeren.  Bij Caldas de Monchique ligt een mooie camperplaats helemaal verscholen tussen de bergen met een schitterend uitzicht en goede voorzieningen. Het is er bloedheet ruim 30gr. en geen wind maar gelukkig is er een klein zwembad waar Jos nog even het koude water induikt. De volgende dag rijden we verder maar als we net onderweg  zijn zien we  een ooievaarskolonie met vele ooievaars op de grond maar ook in immens grote nesten,  een mooi gezicht. We maken wat foto’s en rijden dan weer verder naar Alportel een bekende omgeving voor ons omdat  we  in de winter hier wel eens naar de ronde van de Algarve gekeken  hebben. We gaan naar een hele mooie  Ecologische camperplaats waar je betaald voor wat je gebruikt super idee. We staan onder 2 prachtige kurkeiken lekker in de schaduw en bij dit weer is dat aangenaam vertoeven. Jos pakt al snel de fiets om even de omgeving te verkennen en ik zit heerlijk te lezen. De volgende dag gaan we eerst even naar de overdekte markt maar die valt een beetje tegen omdat we die in Olhao  gewend zijn , we doen verder nog wat boodschappen en gaan terug lekker koffie drinken met een vers stokbroodje. Na de middag gaan we even omhoog met de fiets voor een prachtig uitzicht en mooie witte huisje waar de Bougainville en de blauwe Plumbago in volle bloei staan en tegen de gevels aan groeien het is heel mooi.  Daarna rijden we nog even naar Fonte Ferrea waar een klein beekje door heen moet lopen maar alles is nu kurk droog . Uit  een bron komt ijzerhoudend water  via een klein straaltje uit een muur en dat is goed te zien aan de tegels waar dat stroompje over heen loopt. Er staan wat jongelui onder de bomen die grote stukken vlees op de BBQ leggen. Ze komen ons ook wat brengen op een stokbroodje en het smaakt heerlijk. Dat zijn gewoon de onverwachte leuke ontmoetingen wij genieten daar van.

We blijven nog een paar dagen op deze heerlijke plek en dan gaan we langzaam naar Moncarapachio ook voor meerdere dagen. Die omgeving kennen we goed van de afgelopen jaren toen  we er in de winter waren.  Dan kunnen we heerlijk met onze fietsen naar de leuke plekjes die we anders met de auto bezoeken. Daarna gaan we naar Spanje