De Serra Estrela en mooie Authentieke portugese dorpjes.

8 oktober 2022 - Alcácer do Sal, Portugal

Week 2

Naar Portugal

Vandaag gaan we van Salamanca naar Portugal een vrij saaie weg tot dat we Portugal inrijden. We mijden de Tolweg en gaan heerlijk binnen door richting Pinhel. Wat is het hier mooi en rustig een prachtige route waar langs de weg grote granietblokken liggen of ze er uitgestrooid zijn. Het is mooi weer 22gr en zonnig dus kunnen we voor het eerst onderweg buiten koffie drinken en we genieten hier altijd van.  Alleen is het soms moeilijk een mooi plekje te vinden maar dat lukt uiteindelijk toch. We staan tussen de druiven velden waar de oogst in volle gang is. Regelmatig komen we trekkertjes tegen met bakken vol druiven  soms witte soms blauwe en als wij zwaaien krijgen we ook nog een toeter  dus wij voelen ons hier welkom. Na de koffie rijden we naar  het natuurgebied  Curral do Negro  bij Gouveia  waar we een mooi plekje hebben op een  knusse  camping  met s’avonds een prachtige zonsondergang. Op  19 Augustus is de gehele camping ontruimd geweest vanwege  grote Bosbranden en dat kan je ook goed zien. Mensen die daar gewandeld hebben zeiden dat je heel veel door verbrand gebied loopt heel jammer. De volgende dag worden we wakker met  de  zon eten heerlijk buiten een broodje en stappen rond de middag op de fiets naar Folgosinha een schattig authentiek Portugees dorpje. Het is nog een hele rit al is het maar 9 km. Het is een prachtige weg maar veel stijgen en dalen dus goed opletten want ook is er af en toe een fohn wind. Maar ook hier heel veel verbrande stukken.  We komen aan op een klein pleintje met wat bankjes en prachtige bomen waar we onze fietsen kunnen neer zetten.  Genoeg oude  opaatjes op bankjes die er even op passen.  Er staan voor een cafeetje een paar tafeltjes en stoelen waar we heerlijk een  kopje koffie drinken voor slecht 1 euro . Even verder in een klein straatje is een schattig winkeltje met veel Portugese truien , sokken en pantoffels  net  uggs. En natuurlijk kopen wij een heel klein maatje voor onze kleinzoon Rio  van 3 maanden. Terug  dalen we meer dan stijgen  het is even goed opletten met al die bochten  maar we komen weer goed op de camping aan. S’avonds nog een keer naar de magische zonsondergang kijken ,  morgen gaan we verder.

De volgende dag rijden we een route door het grootste natuurgebied van Portugal de Serra da Estrela.  Eerst even tanken en boodschappen doen daarna op weg langs leuke kleine dorpjes en als we een mooie picknickplek onder de bomen zien gaan we daar lekker lunchen. Daarna over een weg die slingerend door het prachtige natuurgebied gaat.  Onderweg is er een  uitkijkpunt over een terrassen gebied en hier en daar  staan er dan huisjes tussen al dat moois. Ook onderweg zijn er huizen tegen de bergen aan geplakt met  balkonnetjes boven de afgrond wij vinden dat maar heel eng  maar het is er prachtig en we kijken steeds onze ogen uit. Wat ons opvalt is dat alles hier zo groen is geen zwartgeblakerde stukken grond wel kale stukken waar alweer vele jonge bomen op groeien. Dat gedeelte is in het verleden ook waarschijnlijk ook verbrand geweest. Ook bloeit er veel heide langs de randen van de weg en tussen de rotsen ,   We overnachten op een camperplaats in Unhais da Serra  een mooie plek aan een riviertje waar alles is wat we nodig hebben, De rest van de middag genieten we van de rust en de mooie plek. De volgende dag willen we naar Belmonte de oude stad bezoeken maar het is er zo stijl dat we deze hebben overgeslagen. Wel even tanken en een stokbroodje halen en dan door naar Sorthela.   We rijden binnendoor en verbazen ons steeds weer over de rust het weinige verkeer en de mooie omgeving. Als we vlak bij Sorthela komen stijgt de weg behoorlijk. En bij de laatste bocht staan er 2 gigantische vazen op een granieten plateau   We rijden naar onze plek voor vandaag midden in de natuur  700 meter van het centrum. Na de koffie trekken we de wandel schoenen aan want al is het niet ver er is geen meter recht. Het middeleeuwse dorpje ligt binnen de muren van het kasteel op een granietplateau. We wandelen door smalle straatjes langs oude huisjes naar het kasteel. We genieten van de wandeling ondanks dat het heel warm is. Terug bij de camper hebben we wel een koud wijntje verdiend. S’avonds kijkt Jos nog Ajax(wat een afgang)  en werk ik mijn verslag nog even bij. 30 gr.vandaag

Woensdag ochtend zitten we nog even heerlijk  buiten te genieten van de mooie omgeving als de bakker langs komt,  dat komt mooi uit we eten  gelijk een vers broodje en gaan daarna  op pad. We gaan vandaag naar  Monsanto het meest authentieke Portugese dorp. Het is niet ver maar als we er aankomen staat de parkeerplaats al vol met campers. Er loopt een oud mannetje die wijst dat we wel bij hem voor zijn schuur kunnen staan. Als we wat aan hem vragen blijkt hij in Nederland als gastarbeider  gewerkt te hebben maar we moeten goed luisteren wat hij zegt. Hij heeft gewerkt in Zaandam bij de cacaofabriek . Wij trekken onze wandelschoenen aan (geen  overbodige luxe) en klimmen omhoog naar het dorp. Het is een stevige klim en met 30 gr. Is het een hele uitdaging. Veel drinken en heel rustig lopend komen we boven. Het laatste stuk is al prachtig met mooie uitzichten  over de omgeving. We lopen door een toegangspoort door smalle steegjes langs huizen die gebouwd zijn tussen , op en onder gigantische granietblokken. Tonnen wegende stenen doen dienst als muren en soms zelfs als plafonds. We klimmen niet heel tot aan de ruïnes van het kasteel  dat word echt te gek met deze hitte. Na een uurtje gaan we weer rustig naar beneden en zoeken aan camping op. We wilden hier eigenlijk 2 nachten staan maar met veel gillende en krijsende kinderen weten we niet of we dat wel doen. Vandaag 31 gr.

Dat werd dus 1 nachtje , de volgende dag toch maar verder en 70 km verder op staan we in een mooi klein parkje aan de Taag tussen de de bloemen. Je kan hier een mooie wandeling maken over houten vlonders en de rondvaart boten liggen voor de kant. Hier staan we heerlijk maar de volgende dag gaan we toch verder naar alcacer do Sal. Het is een lange rit binnen door (200Km) maar heel mooi. We rijden door een golvend landschap en kilometers lang langs boomgaarden met olijfbomen die vol met olijven hangen.  Na de middag komen we op ons plekje aan op een kleine camping onder de bomen hier blijven we een paar dagen,  ook de komende dagen is het nog over de 30 gr.

1. Cees en Alice:
    8 oktober 2022
    Geweldig, wat een mooi verhaal en dat jullie dat allemaal meemaken, wij genieten hier ook van. Veel plezier weer verder en een goede reis. Gr. Uit den Oever.
  2. Brenda:
    8 oktober 2022
    Het is weer een heerlijk verhaal.
    Heerlijk dat jullie zo genieten ❤️
  3. Regina Metselaar:
    8 oktober 2022
    Prachtig verhaal Ria, veel plezier verder. Wij zijn 2 jaar geleden ook in de Estrella geweest, prachtig en idd heel erg stijl.
  4. Rimmert en Simone:
    13 oktober 2022
    Bedankt voor het reisverslag. Geniet van t mooie weer en nog een goede reis.
    gr Rimmert en Simone