Ronda Caminito del Rey en het Alhambra

7 november 2022 - Granada, Spanje

We komen bij de camperplek in Algodonales een mooie plek met veel ruimte en gezellig. Er komt een belgische dame vertellen dat ze een mooie via Verde heft gereden bij Puerto Serrano wat word beschouwd  als een van de mooiste  Via Verdes in Spanje. We besluiten om de volgende dag daar heen te rijden net 20 km terug en hopelijk is er een plekje om te staan want de Spanjaarden hebben een lang weekend i .v.m. Allerheiligen en dan is het overal heel druk. Als we er aan komen gaan er net een paar campers weg dus dat komt goed uit. we pakken de fietsen van de camper helm op en we gaan op pad. Het eerste stuk nog even klimmen en dalen maar dan zitten we op het fietspad die gaat over een voormailge spoorlijn. En het is inderdaad een prachtige route (heen en terug). De natuur is daar prachtig je fiets als het ware dwars door de bergen met regelmatig tunneltjes maar dat stoort niet. Wel is het  druk met fietsers en wandelaars ook veel kinderen maar de weg is breed en iedereen let goed op en je fiets ook hele stukken gewoon met z'n tweeen . Onderweg springen er nog 3 steenbokken net voor ons de weg over en zijn in een mum van tijd verdwenen jammer.  We  drinken nog we wat bij een oud spoorstationnetje    en daarna weer  terug. Halfweg horen we veel belletjes en langs de rivier lopen honderden geiten netjes achterelkaar naar de boerderij, wat een mooi gezicht. We eten nog een hapje en zitten dan nog even buiten in de schaduw maar het is een komen en gaan van autos en we vragen ons af  we hier de nacht wel willen doorbrengen. We besluiten om toch maar weer naar ons vorige plekje te gaan want daar voelden we ons op ons gemak en er is daar nog ruimte zat en we kunnen zelfs op ons oude plekje staan. De volgende dag is het bewolkt  we gaan op pad naar Ronda en hopelijk is daar een plekje vrij. Daar aangekomen staat er completo oeff  wat nu. Gelukkig komt de eigenaar die zegt kom  maar gelukkig  er gaan namelijk verschillende campers weg maar als het middag is staat het weer ragvol  vooral met Spanjaarden. Wij blijven hier 2 dagen en ik doe even een wasje Jos verkent de omgeving even voor de volgende dag.  Dan gaan we lopend naar Ronda en in een halfuurtje zijn we er. Ook hier is het weer druk vooral met groepen die achter een vlaggetje aan lopen van de reisleider jeetje lijkt wel een schoolreisje. Maar Ronda is  een prachtig stad,  het  ligt  bovenop een plateau waarbij de stad in tweeen word gesplitst  door een diepe kloof.De Puento- Nuevobrug die beide helften aan dit witte stadje verbind is zeer touristisch. Wij lopen over de brug en langs andere paden om  een idee te krijgen hoe diep alles wel is maar ook de omgeving is Schitterend. Op de terugweg drinken we nog even koffie op een trrasje nemen een halve gegrilde kip mee naar de  camper en hebben zo gelijk onze lunch gehad.  Morgen weer verder.

De volgende dag gaan we naar de  bergen, richting Ardales waar we op de gelijknamige camping gaan staan om morgen de Caminito del Rey te lopen. Dit noemen ze ook wel het koningspad een  historisch wandelpad  dat op grote hoogte door een kloof slingert . Je loopt soms over een smal  houten pad dat  op grote hoogte tegen de rotsen is gemaakt,over een hangbrug die beide rotsen met elkaar verbind en door prachtige natuur,     In 2014 hebben ze het pad gerenoveerd en in 2015 is het heropend.    We stallen onze fietsen bij de parking en lopen door een smalle verlichte tunnel naar het aanlooppad.  Voor je de  Caminio zelf op mag krijg je eerst instructie en een helm voor de veiligheid. Het is enorm druk maar we lopen met de groep mee  kijken onze ogen uit. Wat is een mens nietig tussen dit geweld. Aan het einde van de wandeling brengt een bus je wer bij het beginpunt waar onze fietsen staan. Wat een mooie ervaring en echt de moeite waard.

De volgende dag zijn we vroeg uit de veren want we hebben kaartjes voor het het Nasrid  Paleis in het Alhambra om 13.00 uur en we moeten nog 150 km rijden. We zijn er op tijd maar wat is het er druk.  Eerst wandelen we door de prachtige tuinen en met dit mooie weer is dat heerlijk. Er zijn waterpartijen fontijnenen en nog veel bloeiende perken met  overal mooie uitzichten over Granada.  We moeten ons 10 minuten voor we er in mogen melden en mogen pas na 13.00 uur naar binnen maar dan  kijk je echt je ogen uit wauw wat is dit mooi. Het is ook het meest populaire gedeelte van het Alhambra  waar de  koningen van Granada verbleven.  Ze zijn echt het pronkstuk van het Alhambra met prachtig stucwerk mooie plafonds mozaieken binnenplaatsen met fontijnen en waterpartijen,    een prachtig voorbeeld van moorse architectuur.  Als we enkele uren daar gewandeld hebben gaan we weer terug naar de camper en  zoeken voor de nacht een mooie plek om te slapen. Morgen weer verder.

1. Rimmert en Simone:
    7 november 2022
    Hoi Jos en Ria.
    Jullie hebben een mooie route gedaan. Wat een rotsen en mooie natuur op de foto's.
    Geniet nog maar en een goede reis verder.
    Gr Rimmert en Simone.
  2. Regina Metselaar:
    8 november 2022
    Ook weer heel herkenbaar. Prachtig dat jullie zo genieten. Wij zijn vorig jaar ook in Ronda geweest in oktober en ook toen was het er mega druk. Het is daar ws altijd druk met toeristen maar ondanks dat is het een prachtige stad + omgeving
    Geniet nog lekker!! 😊👋👋