Albanië , prachtige kust van Kroatië en Slovenië tot de Grossglokcner

3 juli 2019 - Gemeinde Heiligenblut, Oostenrijk

We hebben 3 dagen op een heerlijk plek in Struga aan het meer van Ohrid gestaan. We zijn nog even op de fiets naar Struga geweest waar een soort kofferbak markt was. Je weet werkelijk niet wat je ziet. Bergen horloges , schoenen, honderden klosjes garen op een hoop door geroest gereedschap

bergen kleren dozen vol piepkuikentjes enz. We begrijpen niet dat de mensen hier nog iets kunnen verdienen, ze zitten vaak in de brandende zon soms onder een klein parasolletje.

Wij fietsen verder en aan het meer is nog een mooie brug met een stroomversnelling gezellige terrasjes en je kan voor 10 euro met een bootje rond het meer varen.

s 'Avonds eten we met mensen uit Brabant die we regelmatig onderweg tegen kwamen.

Hij had in de aardappelhandel gewerkt en zodoende kon Jos ook verschillende mensen waar hij connecties mee had . Het was heel gezellig om samen te eten.

De volgende dag gaan we naar Albanië we zitten 10 km van de grens en weer verbazen we ons over de grensovergang. Je rijd bijna over een onverharde weg naar een aftands oud gebouw waar vaak onverschillige mensen je paspoort en auto papieren nakijken. Bij ons gaat het meestal vrij vlot maar bij sommigen duurt het vaak veel langer. Geen idee hoe dat allemaal werkt.

Dan kom je weer bij de volgend douane om Albanië in te mogen en weer gaat het prima. Dan rijden we over een mooie weg door de bergen naar beneden prachtig is het hier.

De eerste 50 km is het best wel mooi maar dan komen we langs vele leegstaande gebouwen en bedrijven mannen op een ezeltje kleine paard en karretjes soms hoog opgestapeld met hooibalen.

Ook veel huizen die niet afgebouwd zijn met wasgoed over oude hekken en mensen die volgens ons al heel lang geen douche gezien hebben.

We rijden richting Shkodër en daar zie je prachtige nieuwe bedrijven en alles ziet er gewoon beter uit. Dan gaan we door de stad en dat is een avontuur op zich. Er zijn hier geen verkeersregels en alles krioelt door elkaar fietsers en scooters gewoon op de rijbaan en ze komen van alle kanten langs en voor je. Ze staan overal dubbel geparkeerd of gewoon op de weg, bij een rotonde moet je gewoon met de stroom mee het is echt bizar.

Maar Jos is heel rustig en brengt ons veilig op de volgende camping aan het meer van Shkodër.

Een mooie camping met luxe sanitair maar na 1 nacht hebben wij het daar wel gezien. Er is niks te beleven en je zit overal ver vandaan. Het is hier veel warmer dan in Struga en het zal in de komende dagen nog warmer worden.

We gaan verder naar het meer van Kotor eerst weer door de drukke stad en dan door de bergen vanwege een wegomlegging. Het is smal maar goed te doen en af en toe regent het jammer voor het uitzichten want die zijn prachtig.

Weer passeren we een grens deze keer bij Montenegro en hier komen we langs een vreselijke toeristische kust die helemaal volgebouwd is met hotels . Hier worden we niet blij van want het is ook nog eens vreselijk druk. En na het rustige Griekenland moeten we toch weer even wennen van zoveel verkeer op de weg. Aan het meer van Kotor vonden we een leuk klein campinkje waar we een nacht blijven . We wandelen een stukje langs het meer maar ook hier is het heel erg druk.

Dinsdag gaan we naar Kroatië weer een paar grensovergangen eerst naar Kroatië waar we Dubrovnik beneden prachtig zien liggen . Het is daar heel warm en druk dus slaan we een bezoek aan deze mooie stad over. Daarna krijgen we nog een stukje Bosnië Herzegovina dat ligt ingeklemd tussen Kroatië. Dit is ook langs de kust weer heel toeristisch maar het ziet er wel mooi uit. Het valt ons op dat de verschillen per land soms heel groot zijn Bosnië volgens ons vrij welvarend Albanië arm maar word langzaam beter. En zo komen we bij de 11 de grensovergang weer Kroatië binnen en rijden we langs de kustweg naar Omis , staan daar op een mooi plekje tot dat rond 4 uur de Bora wind opsteekt. Het is er heel warm en de wind giert door de bomen waar

na het ook nog gaat stuiven. Wij gaan de andere dag verder ondanks de leuke plek is dit niks voor ons.

We rijden om 8 uur door Omis en komen gewoon in de file terecht. Langs de kade staan verschillende boten vol toeristen die een tocht langs de eilanden gaan varen. Daarna nog even boodschappen doen in Split weer druk en warm maar daarna zoeken we de tolweg op en kunnen we weer even opschieten.

Rond 11 uur komen we bij Starringrad op een heerlijk plekje 10 meter van de zee. Hier genieten we heel erg van we zitten voor de camper en kijken naar de zwemmende en spelende kinderen en gratis een prachtige zonsondergang voor ons plekje, ja dit is optimaal genieten. Het is er gezellig en niet druk hier blijven we 2 nachten om daarna naar Slovenië te gaan.

We rijden langs de mooie kustweg van Kroatië richting Slovenië . Het is zoals zoveel dagen 35 gr. dus heel warm. In Slovenie staan we op een hele leuke kleine boeren camping tussen de wijngaarden. Wat een mooie plek , alleen moeten we de dag er na eerst een garage zoeken want het lampje van de motor brand en dat moet nagekeken worden. Op 5 km van de camping vinden we een Ford garage en die kijken met de comp. Wat het probleem is. Dat valt tegen want het DPF filter moet vervangen worden want dat is vervuild. Het is zaterdag en maandag kunnen ze het bestellen dus dat kan wel woensdag worden. Pffffffffff wat een domper maar de dochter op kantoor bespreekt het met haar vader en ze beloven dat als we maandag terug komen ze gaan proberen om het dan op te lossen.

Dus gaan we terug naar de camping en blijven we daar nog 2 nachten.(is geen straf hoor) Maandag bij de garage krijgen we gewoon gratis een mooie auto mee en gaan we naar de de Tolmin Gorges in het Triglaf Nat. Park met diep uitgesleten kloven.

Het is er prachtig en met dat warme weer heerlijk lopen en vooral klimmen over vele trappen in de schaduw. Terug nemen we een prachtige route door de bergen en gaan dan kijken hoever ze met de camper zijn. Dat valt tegen want het filter is vervangen maar het lichtje blijft branden dus moet ook de sensor nog vervangen worden. Dus weer naar de camping en de volgende dag brengen we de camper nog 1 keertje naar de garage. Deze mensen hebben zo hun best gedaan om ons zo snel mogelijk weer op weg te helpen . Echt petje af en de volgende dan was de camper om 2 uur weer rij klaar. Ook de mensen van de garage waren heel blij dat het toch nog snel snel verholpen kon worden.

Dus rijden we rond 2 uur richting Bovec maar komen in noodweer terecht onweer regen wind takken vliegen in het rond dus blijven we op een parkeer terrein eerst even koffie drinken en een broodje eten. Daarna rijden we naar een mooie camping waar iedereen alles aan het uitwringen en drogen is. Er staan heel veel tentjes van fietsers en wandelaars en de meeste zijn ook overvallen door het noodweer.

Om 5 uur zitten we weer heerlijk in de zon aan een glaasje wijn en een biertje.

De volgende dag rijden we over de Predilpas naar Italië langs het mooie Lago de predil.

We besluiten om de donderdag de route over de Grossglockner te nemen dus zoeken we een plekje op weg daar voor. We vinden een mooie plek bij een restaurant net voorbij Winklern. En ook daar barst het onweer los maar we staan goed en na al die hitte is dit wel even heel lekker. De nachten zijn hier heerlijk en we slapen weer onder het dekbed in plaats van er op.

En morgen gaan we proberen over de Grossglockner naar Duitsland te rijden .

1. Brenda:
    3 juli 2019
    Wat een heerlijk verhaal weer. Goed dat je alles opschrijft julie hebben zo ontzettend veel gezien. En nu even lekker slapen met betere temperaturen.
    Dikke kus
  2. Cees en Alice:
    4 juli 2019
    Genieten, genieten, genieten, wat weer een geweldig verhaal. Jullie zien zoveel het moet een gevoel zijn van we zijn al jaren weg. Verder nog veel mooie dingen en veel plezier.